Våga vägra stress.

2011-03-06 @ 12:43:07

Varför är vi så dumma mot oss själv? Nu menar jag "hemmadumma". Vi ställer upp en sån massa måsten så det är rent löjligt. Det ska putsas och fejas så in i norden, på bekostnad av....Ja, på vilken bekostnad? Finns det ingen, då är det ju heller inget problem eller hur. Det ska köras ungar till diverse aktiviteter, vissa fler än andras. Enligt mig lär man ungarna att , så här mycket hinner man faktiskt med . Alltså får dom det med sig i bagaget, allt ska hinnas med, kosta vad det kosta vill. Jag har själv gjort den "tabben" så jag vet hur det är. Vissa barn vill ha en massa aktiviteter och enda chansen att hinna med är att någon ställer upp och kör dom, på bekostnad av .......

Vore det då inte bättre att prata med ungarna och få dom att välja aktivitet utifrån dom förutsättningar som finns i den familjen? Då har man slagit två flugor i samma smäll. Nämligen att tiden är begränsad, gör nåt vettigt av den och ta inte på dig mer än du klarar av/trivs med.   

Jag tror att vi är alldeles för fixerade vid vad andra gör, eller rättare sagt vad vi tror att andra gör.
Ofta ser och hör jag stressade människor som har så svårt att få tiden att räcka till. Det ska städas, putsas fönster, tvättas och bäddas för att bara ta några exempel. Till och med barnens rum, varför inte lära dom små redan från början att själv ta ansvar för städning och bäddning. 

                             

                                                  Nä gott folk, vi har vår utmätta tid. Ta vara på den.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Hejsan, skulle du vilja ha bloggsvar? tänkte bara tipsa om en tävling jag har där man kan få en bloggsvarsinbjudan, läs mera här: http://robinhoods.se/2011/march/bloggsvarsinbjudan.html#comment


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback