En gammal människas rätt.

2011-03-08 @ 12:35:29


Har en gammal människa rätt att leva sitt liv som h*n vill? Även om det innebär att städning och sånt kommer till korta. Har man som barn eller för den delen svärdöttrar/söner rätt att gå in och styra upp ett liv som uppenbart inte vill låta sig styras?

Om nu den här människan i hela sin uppväxt var toppstyrd av en eller två föräldrar, och senare upplevde sig som mer eller mindre styrd av omständigheter som make/maka, barn och allmänna bekymmer. Och på gamla dar när h*n är allena  och verkligen vill råda helt själv, finns det då någon rim och reson i att gå in och styra och ställa på bekostnad av personens själsliga befinnande? Hur vill ni ha det på ålderns höst? Själv skulle jag bli fly förbannad om någon på eget bevåg "omyndigförklarade" mig.



                             

             
                                                      Kom ihåg att jag alltid är öppen för diskussion.

Kommentarer

Postat av: cecilia tipsar

jag tycker att alla människor oavsett ålder i grunden har rätt att bestämma själv men ibland uppstår situationer då vi behöver en hjälpande och/eller riktande hand. det behöver inte vara på grund av ålder. då är omgivningen mer eller mindre skyldig att stega in och göra så gott det går enligt mig. men alltid med personens vilja i åtanke såklart. det viktigaste är nog att man lyckas kommunicera, vilket kan vara ett projekt i sig. för den som förstår vikten av att vissa saker sker och litar på de som är där för att hjälpa har lättare att ta emot hjälpen istället för att se det som h*n förlorat möjligheten att bestämma själv. man måste liksom kompromissa och göra saker i rätt tempo. då minskar sannolikheten att någon ska känna sig överkörd eller att någon annan ska känna sig tvungen att köra över. så tror jag! nu blir det lunch här :)

Postat av: Fia-Lotta

Cicci! Jag kunde inte skrivit det bättre själv...

Postat av: Fia-Lotta

Vart tog diskussionen vägen?!

Postat av: Rose-Marie

Jadu, det har jag också undrat över. Det är kanske inte en så viktig fråga som jag tyckte.

Postat av: cecilia tipsar

Meeh klart att det är en viktig fråga. Men det kanske inte är så att alla läser här? Eller så har de inte funderat färdigt? Eller så behöver de en spark i baken? Eller så uttömde min fantastiska kommentar hela ämnet :P

Postat av: Rose-Marie

Det var som själve den, hur många gånger ska jag behöva säga att jag har fler läsare än släkten. Jag tyckte att denna fråga kunde vara intressant att diskutera av mer än ett skäl. Hela världen är full av gamla människor, så frågan borde kunna vara aktuell för dom flesta.

Postat av: Fia-Lotta

Man kan väl få göra som man vill, men man kan faktiskt bli nekad hjälp från t ex kommunen om man inte bidrar själv eller om ens bostad är en sanitär olägenhet... Därför borde det vara bra om man skötte sin hygien och sin bostad hyfsat eller hur? Dessutom tycker nog de flesta "normala" människor att det är skönare att bo rent och fint skulle jag tro...

Postat av: Rose-Marie

Ärligt talat så blir jag inte riktigt klok på vad du svarar på. Frågan var, om man som anhörig har rätt att köra över en gammal människa som har valt att leva sitt liv som h*n vill.

Postat av: Fia-Lotta

Du nämnde ju själv städning som ett exempel, jag bara spann vidare. Det finns ju lagar och förordningar som alla bör följa, likaså vett och etikett. Och så finns det sunt förnuft! Och kan man själv inte fixa dessa saker på egen hand så kan en menprövning göras och man kan få en förvaltare eller god man. Det kan man t ex få om man inte har möjlighet att sköta sig själv och sin bostad. Men då ska det iofs gå rätt långt.

Postat av: Rose-Marie

Ja, det var kanske korkat av mig att ta ett exempel. Men om du bortser från det då, hur blir ditt svar då?

Postat av: Fia-Lotta

Att man i grund och botten har rätt att leva som man vill, bara man inte går dåligt av det... Men en människa som lever ensam och isolerad och inte kan/vill påverkas av nära och kära och mer eller mindre i misär mår INTE bra! Människan är av naturen en social varelse och påstår man något annat skulle man kanske läsa lite beteendevetenskap...

Postat av: Fia-Lotta

Ett litet tillägg bara, jag har svårt att se att samhället och den äldres anhöriga skulle gå in och styra och ställa bara för att! De gör det ju enbart för den äldres välbefinnande. Ibland kan man behöva en knuff i rätt riktning bara :-)

Postat av: Rose-marie

Fia-Lotta: Apropå ditt tillägg, tyvärr finns det anhöriga som gör just det. Jag har sett en som hamnade på "hem" mot sin vilja, trots att det fanns anhöriga som skulle kunna göra en insats. Det är ju också ett sätt att köra över. Jag har flera exempel på lite mer personliga grejor. Så nog är frågan aktuell att ställa sig. Vad det gäller samhället så är det nog som du säger, bättre ställt vad det "överkörning".

Postat av: Fia-Lotta

Idag hamnar man inte på "hemmet" mer än om man genom hemtjänst och anhöriga försökt att på alla sett tillgodose den enskildas behov så det kan du vara lugn för. Och om anhöriga inte kan eller för den delen VILL vara där för den äldre så kan ingen begära det. Man kan inte som äldre begära hjälp av anhöriga, bara hoppas att de vill finnas där för en om de har möjligheten.

Postat av: Rose-Marie

Fia-Lotta: Jätteskönt att höra att man inte kan tvingas iväg. Det exemplet jag tog upp gällde en dam med två döttrar som båda hade stora villor och mer än väl hade kunnat hysa sin gamle mor den lilla tid hon hade kvar. Man kan inte begära, men hade det varit min mor som inte ville in på hem så hade hon fått bo hos oss.

Postat av: Fia-Lotta

Dessa barn hade kanske blivit fruktansvärt dåligt behandlade av sin mor i hela sina liv, ska då mamman ändå bo hos någon av dem nu?!

Postat av: Rose-Marie

Fia-Lotta: I detta fallet var det inte så.

Postat av: Fia-Lotta

Det vet ju egentligen bara döttrarna och modern... Skit samma, det finns säkert en massa anledningar till att folk inte tar hand om sina äldre anhöriga... För jag tror som sagt att man gör det om man har möjlighet och har en bra relation...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback