Dagens middag.

2011-03-12 @ 21:04:22


Enkel middag med långt namn, Spenatfylld, baconlindad, ugnsstekt lax med pressad potatis. Den du, jag får nog döpa om den vid nåt tillfälle. När jag giter klura på det.





I dag har jag gjort det enkelt för mig, det blev en lättlagad middag. Jag hade inte klarat nåt annat med tanke på min stackars möra kropp. Tro nu inte att jag ångrar gårdagens badminton för det gör jag verkligen inte. Jag ser till och med fram emot nästa gång, då jag tänker spöa skiten ur töserna :)


Jag började med att sätta igång ugnen på 225 grader, och skalade potatis som sen både kokades och pressades. Därefter tog jag ett par bitar ur en färsk laxsida, det går självklart lika bra med färdigskurna bitar från tex. frysdisken. Men då tillkommer tiningsprocessen, den slipper i alla fall jag.


Skär nu ett snitt i mitten av biten och låt ca en centimeters tjocklek vara hel. Skär sedan ett snitt utåt kanten på var sida, så det bildas en ficka kan man väl kalla det. Nån som fattade vad jag menade? Jag lägger in en bild för säkerhets skull.






Nåväl, nu klarnade det väl? Bra, lägg nu laxen åt sidan och koncentrera dig på spenaten. Antingen tar du färsk eller fryst bladspenat. I båda fallen lägger jag en kladd smör i en kastrull och när den smält så lägger jag i spenaten och där får den ligga antingen tills den tinat eller i det färska alternativet tills den slaknat. Okidoki, salta och peppra i god ordning. När det gäller laxen så brukar jag använda mig av citronpeppar, detta är dock inte nödvändigt men jag tycker det ger en pikant smak. Oh vad det lät bra. Salta och valfri peppra nu laxbiten även inuti fickan och lägg i den avsvalnade spenaten. Själv föredrar jag att inte klämma vätskan ur spenaten för den medverkar ju till det goda spadet som bildas. När detta moment är klart så är det dags att täcka hela härligheten med bacon.







Jag hoppas att du inte glömde sätta på ugnen för i så fall har du litta problem nu, annars sätter du formen i mitten av ugnen och det tar mellan 20 och 30 minuter beroende på bla. laxens tjocklek.  Kom ihåg att fisk precis som kyckling inte ska tillagas längre än att "köttet" stannat. Allt för att undvika torrt käk. Under tiden kokar du potatisen och håller dom varma om dom blir färdiga innan laxen. Det är lite småbra när man ska pressa potatisen sen, för då kan man ju justera storleken på dom innan koket om man skulle ligga trångt på tiden, faktiskt under koket med kom jag just på.








                       Ja, då återstår bara att önska smaklig spis!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Äter du kolhydrater igen nu :)

Postat av: Rose-Marie

Anonym: Nä.

Postat av: Rose-Marie

Anonym igen: Sorry för det korta svaret. Här kommer ett nytt:) Nä, jag äter inte kolhydrater. Däremot har jag tre andra att laga mat till. Med andra ord, jag lagar vanlig mat dagligen men själv byter jag ut kolhydraterna.

Postat av: Anonym

Såg en simpel förklaring om varför man lagrar fett med kolhydratrik kost :D Kan ju tänkas att LCHF är en tickande bomb för blodfetter om man slarvar minsta lilla? Vad tror du som läst på en massa /j



http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback