Restaurangbesök, och såsen var ju god...

2011-03-21 @ 11:40:48


Alltså, vad är det med mig och restaurangbesök? Jag har mer eller mindre slutat att gå ut och äta. Det är så tröttsamt och frustrerande att så ofta bli besviken. Har jag för stora krav kanske, är jag för kräsen helt enkelt. Det finns dom som hävdar det.

Enligt mig är det inte så, för att ta några exempel så på ett ställe beställde jag oxfilè och fick vänta jättelänge. Kanske inte ter sig så konstigt, om det inte hade varit för att det endast var ett fåtal gäster just då. Och att ljudet från köket var misstänkt likt ett frenetiskt köttbankande. Jag ville inte dömma i förväg så jag väntade lugnt in min mat, som var allt annat än filè. Det var en halv centimeter tjock skiva av någonting, och väldigt långt ifrån den 3,5 cm tjocka vitlökspäckade oxfilèn jag hade ätit där tidigare när dom hade en annan ägare. Det är väl inte för mycket begärt att man får det man beställer och betalar för?

En annan gång hade jag beställt något med pommes frites och den oljan som det friterades i var uppenbarligen inte varm nog för det var nåt sladdrigt och blekt som jag genast skickade tillbaka. Servitören blev inte överlycklig för besväret men han gick iväg med mina pommes. Han kom tillbaka ett par minuter senare och satte ner min tallrik med samma jäkla pommes, utan att det hänt nåt nytt med dom. På den restaurangen råkade jag känna köksmästaren, så jag frågade lugnt och stilla om inte X X  jobbade den kvällen. Nä, han var ledig fick jag till svar. Vilket jag mycket väl visste, men servitören försvann illa kvickt med mina pommes och kom tillbaka med nya som var friterade på rätt sätt. Så kan det gå om man känner rätt personer, men visst är det för jäkligt.

Vi var på ett väldigt omtyckt ställe i Malmö vid ett annat tillfälle, och servitrisen var väldigt noga med att skriva ner hur vi ville ha vårt kött stekt. Mitt hopp var stort att jag äntligen skulle bli nöjd. Visst, såsen var god. Och det var vad jag svarade servitrisen när hon svassade förbi vårt bord och  i förbifarten slängde ur sig: - Och det smakade bra ja? Som sagt, såsen var ju god och det var inte svaret hon hade väntat sig det syntes tydligt när hon tvärnitade och kom tillbaka till vårt bord. I och för sig ett plus för henne:) Men va fan, om man ställer en fråga till en gäst så bör man kanske stå vid gästens bord och till och med stanna tills gästen har svarat. Men men, jag har väl för stora krav. Jag kan ju tillägga att köttet inte på något vis var stekt som jag hade beställt det, medium åt det röda hållet. Nädå, det var inget annat än en torr skosula jag fick för dyra pengar.

Ja tänk, jag är så jäkla kräsen så jag vill ha det jag betalar för. Och när det gäller resauranger eller för den delen andra matställen så anser jag att personalen bör vara matlagningskunniga. Märk väl, dessa så kallade krav har jag naturligtvis inte på "hemmaplan" vid bjudningar och liknande. Men den gången man betalar för sin mat så är det minsta man kan begära att maten är ordentligt lagad och allra helst som man har beställt det. Rätta gärna mig om jag har fel.


                               


                                                                       Ja, såsen var i alla fall god.

Kommentarer

Postat av: cecilia tipsar

nä du är inte kräsen du är bara dryg :P

bara skojar, klart att man ska ha det man betalar för! men jag tycker att det är lite väl överdrivet att sluta gå på restaurang för att andra restauranger varit kassa. så det så :)

Postat av: Rose-Marie



Cecilia: Din lilla retsticka:) Dom exemplen jag har skrivit här är endast en liten bråkdel. Så många gånger jag har provat under åren och jag tror inte jag överdriver om jag säger att jag varit nöjd 25% av gångerna. Jag provar forfarande men inte på långa håll så ofta.

Postat av: Anonym

Hej är allt bra?:)



Just nu har jag en tävling där du kan vinna en egendesignad almanacka från personligalmanacka.se.

kika bloggen för mer info:)

Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!!!

Postat av: ASBILLIGT!

HEJSAN! Jag har en försäljningsblogg där jag säljer snygga kläder, accessoarer och elektronik för att spara på naturens resurser för en absolut minimal peng. Välkommen in och kolla bland kategorierna så är jag säker på att du kommer hitta något som du är sugen på! Om du har frågor kommentera något inlägg eller skicka mig ett mail på, [email protected]

Ha det bra! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback