Escalope of chicken tagning två.

2011-03-21 @ 20:41:16

                              

Som jag lovade igår så kommer här bild och min version av denna rätt. Även om jag nu inte kommer ihåg Gordons recept till 100 % så är det i alla fall väldigt nära.

Det är en kycklingfilè som jag bankat ut lite, dubbelpanerat och i sedvanlig ordning saltat och pepprat innan paneringen. Sen satte jag i gång ugnen på 225 grader. Jag stekte filèerna i smör men jag är medveten om att det inte anses korrekt av vissa. Det är något jag kommer ihåg från orginalet att det skulle stekas i olivolja. Men som sagt, jag använder smör när det gäller schnitzel. Tre fyra minuter på var sida blev lagom, då hade dom fin färg och då lade jag dom på ett ugnsfat. Sedan stekte jag potatisen och kryddade med salt och chiliflakes. Medan potatisen stekte så delade jag cocktailtomater i halvor, hackade charlottenlök och tog en rejäl bunte färsk basilika och fräste det hela lite lätt. Denna tomatröra fördelade jag på dom stekta filèerna och lade även på ett par skivor mozzarella och toppade det hela med riven parmesanost.

Jag lät dom stå i ugnen 14minuter, som vi alla vet så är det skillnad från ugn till ugn så det är bara att hålla koll så dom inte bränns medan man väntar på att osten ska smälta. Nåja, medan ugnen gör sitt så hinner du slaka spenat att ha till. Det är inte enligt orginalreceptet, för han använde röd mangold men jag minns inte hur han tillagade det. Eftersom jag vet att spenat och mangold kan användas likadant och jag råkade ha spenat hemma så blev det så denna gången. 

Behöver jag tillägga att jag värmde på potatisen strax innan servering? Nä, jag tänkte väl det.


                        


                             Detta är banne mig så saftigt och gott, väl värt att testa. Smaklig spis!

Kommentarer

Postat av: Gunnar

Kan intyga att detta var gott och av högsta klass

Postat av: cecilia tipsar

och inte var jag bjuden. nänä!

Postat av: Rose-Marie



Cecilia: Du om nån har en stående inbjudan, så det så.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback