Snacka om kvalitè

2011-01-26 @ 17:49:52



En fransyska vid namn Charlotte Perriand designade denna medicinska värmelampa för Philips på 60-talet. Fortfarande efter ca 50 år fungerar lampan, till och med orginalglödlampan är hel. Tänk att den här lampan har varit med om fler flyttar än jag själv.  Och är "still going strong."

Jag vet för lite om infrarött ljus, för att kunna och för den delen våga rekommendera ursprunglig användning. Den är köpt för att värmebehandla värkande öron. Visserligen finns  skyddsglasögon till, men vad vet jag. Det kanske är som förr, vi sätter  filter på cigaretterna så är dom inte så farliga.

 Men som ren kuriosa är den alldeles utmärkt.


Och inte nog med att det är en trevlig inredningsdetalj från 60-talet, lampan är dessutom till salu. Som jag tidigare sagt så har jag ett berg av grejor som inte funnit någon plats i mitt nya prylsnåla liv. Finns det inte en given plats för en sak så åker den ut på ett eller annat vis.

Självklart säljer jag i första hand, inte bara för pengarna utan även för att sopberget är stort nog förutom att jag ska belasta det ytterligare.


På utländska auktioner har jag sett att såna lampor säljs, även dom fullt funktionsdugliga. Så, det är inte en tillfällighet att just min har överlevt. Snacka om kvalitè.

 
 


 

Kommentarer

Postat av: cecilia tipsar

åå den där lampan är så jäkla cool!

Postat av: Rose-Marie

Snälla du, den är din om du vill ha den. Att jag säljer ut betyder inte att du och dina bröder inte i första hand får ta vad ni vill ha:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback