Dyngsprätt.

2011-02-15 @ 23:12:01

Om man inte tar reda på fakta när man hör skvaller och för den delen sprider det vidare, börjar ialla fall jag undra vad som är fel. Är man lat, elak eller är det så enkelt som att intelligensen inte riktigt räcker till?

Att någon sätter igång en förtalkampanj är illa nog, men det är etter värre med dom som glatt hänger på och sprider vidare. 

Är det för att göra sitt eget torftiga liv lite mer spännande genom att förtala andra? Hur som helst så säger det mer om den som förtalar än den som blir utsatt.

Skrattretande dumt att tro man kan snacka skit om någon och dessutom tro att man själv står med ryggen fri. Det mesta har en enastående förmåga att komma fram till den utsatta personen.
Och inte nog med det, den du skvallrar med skvallrar även om dig.

Folk skulle bli förvånade om dom hade en aning om vilka hårresande"sanningar" som är i omlopp om dom.


                            

                                                          Två fel blir inte ett rätt.

Kommentarer

Postat av: cecilia tipsar

oooooo så fiiiint här är :D

Postat av: Rose-Marie

Ja, det har du gjort bra minsann:)

Postat av: Maria

Haha och i vår familj/släkt är vi inga undantag ;-) Så mycket skit jag får höra om att jag sabbade mormors 80-årspresent... Ni skulle bara veta vem som först berättade för mig vad hon skulle få :-p

Postat av: Rose-Marie

Klart som tusan att vi inte är några undantag.Undrar hur många som med fog kan säga att dom är just undantag.Men det med mormors "sabbade" present, får du gärna påminna mig om. Ibland saknar jag mitt minne mer än annars:)

Postat av: Amanda Lindberg

Men vet ni vad! Då ställer man personen/ personerna mot väggen och reder ut det en gång för alla.

Men ska inte gå och vara ledsen eller arg i onödan, kostar bara en massa onödig energi som kan gå till bättre saker. Kram kram

Postat av: Rose-Marie

Amanda: Så sant som det är sagt. Det är ett litet problem bara,om man tex får höra något som någon sagt om en eller annan i förtroende så har man ju faktiskt lovat att inte berätta vidare. Nu gäller detta självklart sk. skitsnack. Sen är det en annan sak om man tex, som jag ofta gör, jag får för mig att jag är mer eller mindre persona non grata bara för att jag känner in "stämmningar". Vilket jag villigt erkänner är hur dumt som helst. Med familjens hjälp håller jag dock på att försöka ändra mig. Kramar tillbaka. Ps. Det blev ett rörigt svar, men jag hoppas att det är nåt så när begripligt.Ds.

Postat av: Amanda Lindberg

Ja förtroende är viktigt att hålla, men bara till en viss gräns... Om någon kommer till dig med skitsnack och inte kan stå för det undrar jag vad som ligger bakom. Någon har ju trots allt gett den personen ett förtroende, som den svek genom att gå till dig, så hur pålitlig är denna person då?

Men jag förstår dilemmat.

Du har fin familj och det är det som räknas. Nu blev mitt svar lika rörigt hahaha! Men jag tror att vi förstår varandra :) Du är fin som du är faster! Kramar

Postat av: Rose-Marie

Amanda: Det jag skriver här är för det mesta rent allmänna reflektioner. Jag får inspiration av både sånt jag läst och hört, ibland på nära håll och ibland från radion tex. Som det här med dyngsprätt, det var från början en tanke som kom för mig om vilka rykten som gått om oss i vår familj. Vissa av dom var så urbota dumma så det enda vi kunde göra var att skratta åt dom. När jag väl var igång så kom jag även att tänka på allt jag själv har fått höra, alltså blev det ett inlägg här.

När jag började blogga fick jag höra att jag måste tänka på att folk kan känna sig utpekade av det jag skriver, förlåt mig i så fall. Men enligt mig har jag endast skrivit sånt som förekommer överallt i samhället,och eftersom jag även har andra läsare än släkten så kan jag inte ta sådana hänsyn.

Vad det gäller att bryta förtroenden så tycker jag nog att det måste gälla en väldigt allvarlig sak om det ska vara befogat, och skitsnack är sällan så allvarliga:) För övrigt var det gulligt av dig att säga att jag är fin som jag är, speciellt som jag är fullt medveten om mina fel och brister. Kram tillbaka. Ps. Bloggen har strulat mest hela dan, därför så sent svar.Ds




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback