Här kommer receptet på smördegsinbakad lammkotlett.

2011-02-28 @ 12:38:58

                                  

Så här blev min lammkotlett. Med tanke på degen och osten så behövs det inte någon "utfyllnad". Men självklart kan man ha det om man vill. Eftersom det inte finns sås så kan jag tänka mig att pommes eller friterade potatisklyftor hade passat till. Använd fantasin så blir det nog bra.

Jag gör det mesta från grunden när det gäller käk. Men smördeg ger jag mig inte på med tanke på att det finns alldeles utmärkt sådan att köpa. Det finns i rulle, både färsk och frusen. Jag föredrar färsk, har fått bättre resultat med den. Då kör vi.  Läs på förpackningen innan ni börjar.

Ställ in ugnsvärmen på 210 grader. Glöm för all del inte att även sätta igång ugnen.

Stek kotletterna, salta och peppra. Stek dom  inte för länge, dom ska ju även stå i ugnen ca 20 minuter. Rätt hög värme, och fin färg kan nog bli lagom. Lägg nu ut kotletterna på valfritt underlag och krydda med Herbes de Provence. För den som inte vet vad den blandningen innehåller så skriver jag en liten lista längre ner på sidan.  Lägg  på halva cocktailtomater och  fetaost, skär sen ut en lagom stor bit smördeg och lägg på som ett lock, tryck till lite nätt i kanterna så allt håller sig på plats. Pensla degen med lite ägg.

Nu är det dags att fixa dom grönsaker ni vill ha till. Själv valde jag broccoli och gröna bönor. Lägg kotletterna i ugnsform och sätt in formen i mitten av ugnen. Enligt beskrivningen på smördegsförpackningen skulle det ta ca 20 minuter, jag satte klockan på 15 min för att ugnar är som dom är, jäkligt ojämna. Men mellan 15-20 minuter blir bra. Dom ska så klart ha fin färg, och helst ska degen ha rest sig.

Medan ni väntar så sjud grönsakerna eller för delen fräs dom. Båda varianterna passar, jag väljer dock att sjuda när den övriga maten är fet nog.

Innehållet i min Herbes de Provence.

Timjan, Rosmarin, Mejram, Isop, Salvia, Basilika, Lavendel, Kyndel och Fänkål.

Nu är det inte så att denna rätten står och faller med denna kryddblandning. Som vanligt är det en smaksak, men en gnutta timjan och en gnutta Rosmarin är icke fel.

Lite tips så här i slutet kan väl komma till pass, eller?

För det lilla hushållet lär det bli smördeg över, kasta den inte. Skär ut fyrkanter lägg lite vaniljkräm i mitten och vik in hörnen, och vips har ni början till  wienerbröd. I mitten kan man lägga antingen en kladd fast sylt eller lite choklad. Kaka till kaffet mina vänner! Pallar ni fler tips? Dom kommer ändå.

Fetaosten som tidigare blev nämnd kan med all säkerhet bytas ut mot tex. mozzarella. Lammet kan bytas mot fläskkotlett och kryddblandningen.........Nu lägger jag av  för nu handlar det inte längre om min förbannat goda smördegsinbakade lammkotlett.

Jajaja, jag vet. Det hade inte skadat med lite mer färger, röd eller gul paprika eller nåt. Jag tog vad jag hade. Det röda har jag gömt under degen. Det fanns sallad också men den glömde jag fota.

                             


                                                                    Smaklig spis govänner! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback