Kycklingsoppa

2011-02-26 @ 23:54:20

Nu är det dags för ett recept tycker jag. Denna gången blir det kycklingsoppa med oliver.

Alla mått är ungefärliga, bara så ni vet. Det blir ca en liter soppa och hur många det räcker till beror enbart på hur glupska ni är. Så det så.

Det finns alltid omständiga sätt att laga mat men det finns även genvägar till smaskigt käk.





Koka ett par kyllingfilèer i drygt en halv liter kycklingbuljong. Ta upp dom när dom är färdiga, helst innan dom har hunnit bli torra. Skär dom i ca centimeter stora kuber, lägg till sidan.

Fräs lite smör eller margarin i en kastrull, häll på lite vetemjöl ah va fan, gör en vanlig redning späd med buljongen. Lägg nu i kycklingtärningarna och häll på ca en halv liter grädde. Vilken grädde ni använder är väl mer eller mindre upp till er själv. Själv använder jag 35% vispgrädde, ska det va så ska det va ordentligt. Kaffegrädde blir lite mjäkigt, och så ofta är det väl inte man äter sån soppa så det  ska va till nån skada.

Hur som helst, låt nu soppan småputtra medan ni skivar oliver. En knapp deciliter av gröna med fyllning och samma mängd svarta. Glöm för all del inte att kärna ur dom svarta, annars lär ni slinta rejält med kniven. Lägg i olivskivorna och värm ytterligare två minuter. Så där, nu är det klart.

Tar ni lång tid på er att fixa oliverna så föreslår jag att ni gör dom i förväg så inte soppan behöver
 stå där och koka torr. 

         OBS!! Jag har INTE glömt salt och peppar, det ska INTE vara med i den här soppan!!

                     

                                                                         Smaklig spis!


Kommentarer

Postat av: annuendag

Svar: Jag använder frebacos, tar tio minuter. Är en lila förpackning om jag inte missminner mig helt. Vad sugen jag blev på soppa till middag.

Postat av: j

Denna har jag inte ätit sen mer än 5år tror jag, måste göra imorgon :)

Postat av: Rose-Marie

j: Det gör du rätt i, den är helt fantastisk:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback